donderdag 11 augustus 2016

Scoby snacks; super lekker & makkelijk om te maken!

Aangezien ik nog steeds lekker doorbrouw, heb ik inmiddels genoeg scoby's om een tentzijl van te maken ;-) Dus heb ik laatst geprobeerd om er snoepjes van te maken. Dat is gelukt en goed ook!

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar zeker één keer per de maand heb ik een ontzettende behoefte aan suiker en dan ga ik mij te buiten aan slechte suikerhoudende dingen. Heerlijk vind ik het dan om zo'n halve zak letterlijk naar binnen te schrokken. Maar als je vervolgens op de verpakking lees hoeveel suiker en glucosestroop hierin zit dan voel je je gelijk een stuk minder lekker :-(

Nou daar heb ik nu dus iets op gevonden; scoby snoepjes!



Ook hiervoor heb je aardig wat suiker nodig, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar de scoby zelf bestaat hoofdzakelijk uit vezels, dus deze kunnen in ieder geval geen kwaad voor je darmen of gestel.

Wat heb je hiervoor nodig?
  • ongeveer 200 gram kombucha scoby 
  • 100 tot 200 gram suiker  
  • citroensap en rasp
Bereidingswijze
  • spoel de scoby af en verwijder zo de gist slierten
  • snij of knip de scoby in kleine stukjes
  • meng vervolgens de stukjes scoby, suiker en een eetlepel citroensap
  • breng dit alles aan de kook en laat het vervolgens 10 minuten doorkoken. blijf wel roeren, zodat het niet aan gaat bakken maar karameliseren
  • haal vervolgens met een schuimspaan de gecarameliseerde stukjes uit de pan en verdeel ze vervolgens op een met bakpapier bekleedde bakplaat of rooster 
  • indien je nog siroop overhebt, giet je dit vervolgens over de snoepjes
  • vervolgens zet je ze in een voorverwarmde oven en bak je ze 10 minuten op 175 graden 
  • laat de snoepjes afkoelen en besprenkel ze tot slot met nog wat suiker en citroenzest
  • verpak ze vervolgens in kleine stukjes bakpapier en klaar zijn je scoby snacks!
scoby stukjes koken met suiker en citroensap
Gecarameliseerde scoby stukjes
Gebakken scoby stukjes
Stukjes scoby mengen met suiker en citroenzest





Geen opmerkingen:

Een reactie posten